.

درباره ما:

شورای پول و اعتبار در یک‌صد و پنجاه و یکمین جلسه خود در تاریخ 1391/9/7، بانک مرکزی ج.ا.ا را مکلف نمود تا «مرکز کنترل امنیت شبکه و فوریت‌های بانکی (کاشف)» را به‌منظور حفظ و ارتقای امنیت نظام‌های پرداخت و بانکداری الکترونیکی و مواجهه صحیح و به‌موقع با تهدیدات درونی و بیرونی نظام بانکی کشور ایجاد نماید.
در این راستا بانک مرکزی ج.ا.ا با هدف تقویت بنیه فنی و ایجاد ساختاری چابک و دانش‌بنیان، شرکت مدیریت امن الکترونیکی کاشف را در تاریخ 1392/12/18 تأسیس کرد و تمامی وظایف محوله به مرکز کاشف را به این شرکت واگذار نمود و بدین ترتیب شرکت کاشف به‌عنوان مجری اهداف حاکمیتی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه «مدیریت و هدایت امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی» معرفی شد.
شرکت کاشف با توجه به مأموریت‌های محوله و به پشتوانه تخصص، تعهد، ابزارهای قانونی مؤثر در اختیار و حسن تعامل با سازمان‌ها و نهادهای حاکمیتی و مسئولین ذی‌ربط از یک‌سو و شبکه بانکی از سوی دیگر، تنها مسیر و حلقه پیوند سیاست‌گذاران و سازمان‌های مسئول در زمینه امنیت اطلاعات با نظام بانکی کشور و تسهیل‌گر این امر خواهد بود. شرکت کاشف تلاش می‌کند تا در سایه هم‌افزایی میان تمامی بازیگران قانونی این حوزه، شرکتی مسئول و ایفاگر بخشی از وظایف حاکمیتی بانک مرکزی ج.ا.ا در عرصه نظام پولی کشور و مقوم ثبات مالی، امنیت دارایی‌ها و اطلاعات مالی شهروندان و نگهبان حقوق مشتریان و ذی‌نفعان نظام پولی کشور باشد.

چشم‌انداز کاشف
 
کاشف در افق 1401 شرکتی مورداعتماد، کارآمد و دانش‌محور، با نقشی سازنده، ارزش‌افزا و اطمینان‌بخش در ارتقای امنیت و تاب‌آوری زیست‌بوم تولید و تبادل اطلاعات بانکی است.

مأموریت کاشف
 
«پایش مؤثر، جهت‌دهی و ارزشیابی هوشمند امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات بانکی با اتکا به نیروی انسانی متخصص و متعهد، فناوری‌های نوین، پژوهش و نوآوری».
 
اهداف کلان کاشف
 

راهبردهای اصلی کاشف
 
  1. جلب مشارکت، برقراری تعاملات هدفمند و به اشتراک گذاری اطلاعات با ذی‌نفعان نظام بانکی؛
  2. تمرکز بر رویکرد مدیریت مخاطرات امنیت اطلاعات بانکی؛
  3. تمرکز بر شناسایی حوادث و تهدیدها و ایجاد هماهنگی و همکاری عملیاتی در رسیدگی به آن‌ها؛
  4. نهادینه‌سازی امنیت به عنوان مزیت رقابتی در نظام بانکی؛
  5. توانمندسازی نیروهای انسانی فعال در نظام بانکی؛
  6. فرهنگ‌سازی عمومی در به‌کارگیری امن خدمات بانکی؛
  7. برون‌سپاری خدمات و مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی و پژوهشی؛
  8. توسعه خدمات در جهت رشد و تنوع منابع.